Vaše dítě či svěřenec přichází do období, které se nazývá “zlatým věkem motoriky”. Nervové systémy v mozkové kůře dozrávají a nastávají ideální předpoklady pro rozvoj koordinačních a rychlostních schopností. Vaši svěřenci jsou vývojově připraveni přijímat a osvojovat si pohybové a sportovní dovednosti, tedy stavební kameny budoucího vývoje hráče. Přestože jsou děti ještě relativně poslušné a důvěřivé, rodí se v tomto období velmi důležitá součást intelektu: totiž pochybnost vůči předkládaným informacím. Váš předchůdce – první učitel či trenér byl zpravidla dětmi nekriticky přeceňován. Bylo to vcelku logické, poněvadž otvíral dítěti cestu do nového světa. Slovo „malého boha“ bylo do určité doby zákonem. V tomto období již „střízlivý realista“ přechází ke kritičtějšímu postoji. I to je v pořádku. Začíná nová cesta pochybností, skrz které se dá dospět k pevnému vlastnímu názoru či postoji. Přesto byste měli, trenéři či učitelé, zůstat pro dítě vzorem z hlediska postoje k vědomostem, dovednostem i k etice chování. Zapalujete v dětech plamen náruživosti či osobní zaujatosti pro činnost. Dítě, které zpočátku slepě důvěřovalo, projevuje v tomto věku potřebu „přesvědčit se“. Nekázeň dětí má nezřídka základ v tomto procesu.
MOTORIKA A PSYCHIKA
Je před námi nejdůležitější období motorického učení, někdy nazývané „touhou po dovednostech“. Pohyby vykonávané velkými svaly jsou již obratné. Nově získané dovednosti a stoupající výkony působí dětem velkou radost, také proto, že si své pokroky dobře uvědomují. Naproti tomu pohyby drobných svalů jsou ještě nepřesné, mimo jiné i proto, že se teprve dotváří koordinace mezi zrakem a jemnými pohyby prstů. Důraz na rozvoj dovedností herní formou je na místě. Ovšem hra, která byla v předškolním věku hlavním a v podstatě jediným tématem, a s nástupem do školy začala být silně kombinována s povinnostmi, je v tomto období již výrazně doplněna prací. Dětem imponuje technika, dovedou se nadchnout pro zvolenou sportovní činnost, mají zájem o vše konkrétní. Vytváří se nejen jedinečné příznivé podmínky nervosvalové, nýbrž také možnost ovlivňování psychických procesů. Především herního vnímání, myšlení a procesu rozhodování. To vše zahrnujeme pod pojem „herní kognice“.
HRANICE MEZI HROU A UČENÍM
Stále se mezi vámi trenéry vede ostrá hranice mezi hraním a učením. Dovednosti jsou často izolovány od herního prostředí a naproti tomu hra je vnímána pouze jako nezávazná aktivita, kdy jsou děti ponechány vlastní libovůli. Dětem se sice prodlužuje schopnost krátkodobé koncentrace pozornosti na cca 20-25 min, ale plná uvědomělost jednání přijde až v následujícím období prepuberty. Nezapomeňte, že ještě před krátkým časem se dítě nemuselo prát s překážkami. Při hře dělalo, co chtělo, a když se mu něco nedařilo, prostě ustalo v činnosti. Najednou se musí prát s nezdarem a vytrvat. Umožněte proto dítěti experimentovat, neboť zvídavost dítěte nejde proti vašemu výchovnému cíli.
ÚLOHA SPORTOVNÍCH VÝSLEDKŮ
Podporování motivace dětí podávat co nejlepší výkony bývá „moderně“ i kritizováno, s tím, že jsou významnější lidské vlastnosti. Děti by podle tohoto názoru neměly být posuzovány primárně podle výkonů. To je pravda pouze částečně. Společnost, pracovní prostředí a dvojnásob sport se přeci neobejde bez lidí zaujatých pro činnost a usilujících o odvedení co nejlepších výkonů. Jde o to, abyste vy, trenéři nevychýlili kyvadlo příliš na druhou stranu, a předčasný tlak na výsledky nenahradili nesmyslným požadavkem, že výsledky nemají žádnou hodnotu pro vývoj dítěte. To je zavádějící.
A ještě něco. Školní výsledky, nepodávají často obraz o tzv. tvořivém myšlení, tolik potřebném ve sportovní hře i v životě. Měli bychom podporovat tento druh myšlení (odborníci ho nazývají divergentní), které je pružné, nabízí více správných alternativ a nehledá jedinné správné řešení. Právě pružnost a originalita jsou předpokladem úspěšných výkonů dosahovaných v dospělosti.
SEBEREGULACE A OVLÁDÁNÍ EMOCÍ
U dětí v tomto věku se ve vrstevnické skupině výrazně vyvíjí porozumění názorům, přáním a potřebám jiných lidí – diferencuje se tedy stále více schopnost sociálního porozumění. V návaznosti na to narůstá i schopnost seberegulace vlastní vůlí. Schopnost ovládat vlastní emoce je významnou součástí celkové sociální obratnosti dítěte a ovlivňuje jeho přijetí skupinou. Emoční kompetence pak má vliv i na úspěšnost dítěte nejen v sociálním začlenění, ale například i při zvládání školních i tréninkových nároků. Teprve kolem věku 10 let si dítě uvědomuje i možnost současného působení několika protikladných emocí.
VLIV SKUPINY
Rodící se mladí hráči mají již dobře vyvinutou sounáležitost k týmu. Hledají své idoly, mají tendenci srovnávat se s ostatními a vnitřní potřebu být dobrými v očích druhých. V tomto období můžete pozorovat projevy výrazné kamarádské solidarity. Vaše autorita pomalu ustupuje autoritě a vlivu fyzicky silných a sociálně obratných jedinců a skupinek, a nakonec i třídy či týmu jako celku. Prosazují se a autoritu získávají nejen tělesně silní a průbojní, kteří jsou navíc připraveni svoji tělesnou výhodu uplatnit, ale třeba i bystří, nápadití a vtipní. Parta dokáže v tomto věku projevit i svůj postoj k různým událostem, svůj zájem a své požadavky, a naopak umí jedince ze skupiny vytlačit, případně nového nepřijmout.
NEJEN BOJ A VÝSLEDKY – EPILOG
Děti by vždy měly mít cíl vyhrávat a vy byste je v jejich snažení měli podporovat. Současně by však bylo moudré, kdybyste dětem nenásilně vysvětlovali důležitost toho, jak trénují, co umí, a jak se snaží. Radost z dílčího vítězství časem zapadne, kdežto um přetrvá. Zaměření v tomto období by tedy mělo cílit především na individuální herní rozvoj. Utkání přitom berte jako pokračování tréninku ve smyslu učení se hře. Skutečný, vážný sport je ale ještě v tomto věku předčasný.
VÁŽENÍ RODIČE, NĚKTEŘÍ Z VÁS ORGANIZUJÍ KAŽDOU MINUTU DNE VAŠÍ RATOLESTI A JAKÝKOLI JEJÍ ÚSPĚCH VNÍMÁTE, JAKO BY BYL VAŠIM VLASTNÍM. KLADETE NA DÍTĚ PŘEMRŠTĚNÉ NÁROKY, TLAČÍTE NA NĚ. NEUVĚDOMUJETE SI OVŠEM, ŽE PŘIPRAVUJETE SVÉ DÍTĚ O OSOBNOST I DĚTSTVÍ. JAKMILE SE PAK DÍTĚ JEN TROCHU ODTÁHNE NEBO ODPORUJE, POKLÁDÁTE TO ZA NEPATŘIČNÉ, PROTOŽE PŘECE „CHCETE PRO DĚTI TO NEJLEPŠÍ“ …