Čtyři otázky … Většina z nás trenérů si je klade, ať činíme cokoli – učíme, trénujeme nebo koučujeme mančaft v zápase. Jenomže buď pouze některé z nich nebo všechny, ale ve špatném pořadí. Sám jsem byl hlavně v teorii dlouho zaměřen především na to, CO? učit a JAK? postupovat. Nebyl to zcela chybný přístup, ale polovičatý. Koneckonců, v tomto modu jsem psal i předcházející odborné knihy, i když jsem vlastně v praxi postupoval jinak. Jak? No, zároveň s otázkou CO? jsem si kladl otázku PROČ? A tohle je i můj dnešní krátký vzkaz směrem k vám: ať jste trenérem – rodičem, trenérem minivolejbalu nebo starších žáků či trenérem nároďáku doporučuji obě zmíněné otázky, tedy co? a proč? si klást vždycky najednou. V jakékoli diskuzi by měl mít odborník otázku proč? stále v pohotovostní poloze. Otázka proč? nutí k přemýšlení o souvislostech a protikladech. A víte, proč se jí mnozí trenéři vyhýbají? Protože myšlení bolí! A člověk, jak známo se bolestivým podnětům vyhýbá. Například smiřovat v sobě preciznost a kázeň, která zdobí trénink s chaosem, jenž je naproti tomu základním principem hry – to dá zabrat. A tak pohodlný trenér volá: „dejte mi jednoduchou kuchařku“. Ovšem za takovým přáním je cítit pro mě varující: „odmítám myslet, dejte mi jednoduché návody na složité procesy“. Jenomže ani rodič, který kvůli svému dítěti zakládá oddíl v malé obci, má k dispozici 10 dětí a trénink jednou týdně, se nevyhne tomu, že musí především myslet. Jak děti získat, jak je s organizovat, jak je udržet – k tomu žádné kuchařky nepomohou. Podobné je to i s otázkou KDY? I tu si kladu naplno až v posledních letech. V mých dřívějších metodikách se tato otázka objevovala jen jako vynucený apendix na konci textu. Minivolejbal v barvách nám však otevřel oči! Způsobil totiž, že dítě začíná daleko dříve s organizovaným volejbalem (sláva!), ale vedle návyků, hrozí i budování zlozvyků, které se začínají fixovat daleko dřív, než tomu bylo v éře „před minivolejbalem“. A to vysvléklo naše trenérské vědění do naha. Otázka kdy? – rozuměj co dělat v kterém věku a proč je daleko naléhavější než dřív.
Když to všechno shrnu, pak otázka CO? se ptá na obsah, otázka PROČ? se ptá na souvislosti, otázka KDY? se ptá na věkové období a otázka JAK? se ptá na metody učení. Trenér, jenž kteroukoli z otázek pomine, začíná střílet vedle i v odpovědích na zbývající tři.
Pěkné léto